Sunday 18 December 2011

Muzakarah Penolong Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk dan Fasilitator PPKI-PPS Jajahan Machang 2011

Pada 15 Disember 2011 (Khamis), pejabat ini telah mengadakan program Muzakarah Penolong Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk dan Fasilitator PPKI-PPS Jajahan Machang, bertempat di Peladang Inn, Machang. Peserta program ini adalah terdiri daripada para Penolong Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk Jajahan Machang serta para fasilitator Pusat Perkhidmatan Khidmat Islam (PPKI-PPS) jajahan Machang.

Di antara objektif muzakarah ini adalah untuk memantapkan kefahaman dan pengetahuan Penolong Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk dan Fasilitator PPKI-PPS Jajahan Machang mengenai prosedur Nikah, Cerai dan Rujuk yang tepat. DI samping itu, ia juga bertujuan meningkatkan kemahiran para peserta mengenai prosedur kaunseling keluarga dan pasangan bermasalah. Selain itu, program ini disasarkan menjadi medan perbincangan para Penolong Pendaftar Nikah, Cerai & Rujuk dan Fasilitator PPKI-PPS Jajahan Machang bersama pihak Pejabat Agama Jajahan Machang mengenai sebarang isu dan permasalahan berbangkit.
 
Kertas Perbincangan I bertajuk “Pemantapan Prosedur Nikah, Cerai dan Rujuk” telah dibentangkan oleh al-Fadhil Ust. Mohamad Hilmie b Hj. Mat Daud, Pegawai Agama Jajahan Machang, manakala Kertas Perbincangan II dengan topik “Tips dan Panduan Kaunseling Keluarga” dikupas oleh Puan Rohani bt. Mohd Nor, Penolong Pengarah Kanan Khidmat Nasihat JAHEAIK. Program ini telah disempurnakan dengan acara perasmian penutup oleh Puan Rohani bt. Mohd Nor yang mewakili Tn Hj Mohd Ab Aziz b Hj Mohd Noor, Ketua Penolong Pengarah Pentadbiran Undang-Undang Keluarga JAHEAIK.





No comments:

Post a Comment